آیا شما یادگرفتید که چطور باید یادبگیرید؟ شاید نه… شاید هم در مدرسه فقط به شما گفتند حفظ کنید ! همین و بس؟ در واقع حفظ کردن هم نوعی یادگرفتن است، اما شاید جالب باشد اگر بدانید بدترین استراتژی یادگیری است.

پس چاره ی کار چیست؟ اگر شما بخواهید هرچیزی یادبگیرید، قبل از یادگیری نیاز به دو دانش اولیه دارید :

  1. دانش مربوط به موضوعی که میخواهید در آن مطالعه داشته باشید مثلِ ریاضی، تاریخ، برنامه نویسی و …
  2. دانش مربوط به چطوری یادگرفتن 
نکته مهم اینجاست که به مراتب مورد دوم از مورد اول مهم تر است؛زیرا دانش مورد اول دست یافتنی تر، در دسترس و منابع بیشتری برای آن در اختیار دارید، اما برای مورد دوم چطور؟ یک نگاهی به اطرافتان بیاندازید، چند نفر معلم ریاضی می شناسید؟ زیاد؟ خب، حالا یک نگاهی به اطرافتان بیاندازید و به دنبال آموزگارانِ یادگیری بگردید… حالا چند نفر را پیدا کردید؟ شاید هیچکس !

یعنی هیچکس نیست به ما یاد بدهد چطور یادبگیریم؟

این هم یکی دیگر از واقعیت های تلخ است… بله، هیچکس نیست و نبوده که به ما راه صحیح یادگیری را آموزش دهد. اکثر اوقات در دوران مدرسه، نمرات بدی که داشتیم نه به خاطر هوش مان، بلکه نمیدانستیم چطور باید درس مورد نظر را بخوانیم؟آیا تاریخ را هم مانند ریاضی باید می خواندیم؟ یا برعکس؟ یا هیچکدام؟

اما خبر بدتر اینکه؛

این نـــدانـــســتن بعد از مدرسه… هنوز هم با ما دارد زندگی میکند. حتی الان که بالغ شدیم هم درست بلد نیستیم یادبگیریم. نمیدانیم یک کتاب را چطور باید بخوانیم؟ یک مطلب جدید را چطور یادبگیریم؟ زبان جدید را چطور یادبگیریم؟ و …

حالا بعد از این همه خبر بد، یک خبر خـــوب دارید : این مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، دقیقا به منظور رفع مشکلاتی که خواندید نوشته شده.
یعنی قرار است یکبار برای همیشه، یادبگیرید که چطور یادبگیرید !
اصلا هم سخت نیست !
فقط و فقط 4 استراتژی مفید، کاربردی و فوق العاده ساده قرار است یادبگیرید و کافیست یادبگیرید که چطور یادبگیرید تا از این به بعد یادبگیرید مهارت های جدید را چطور یکی پس از دیگری یادبگیرید؛

هر مهارت جدید = درآمد بیشتر = زندگی بهتر = حجم کاری کمتر = اثربخشی بیشتر

این 4 استراتژی، هرکدام دارای پشتوانه علمی و روانشاسی هستند، اما برای پیچیده نشدن موضوع از مطرح کردن آن سرباز زدیم و بیشتر سعی بر کاربردی و ساده بودن این 4 استراتژی بوده است.
خب، آماده 4 استراتژی یادگیری برای منفجر کردنِ دنیای علم هستید؟ شروع کنیم :
یادگرفتید چطور یادبگیرید؟
هرآنچه را یادگرفتید به کمک این 4 استراتژی برای همیشه به خاطر خواهید سپرد

استراتژی شماره 1 : اجبار در یادآوری
یکی از سخت ترین قسمت های یادگیری موثر سخت بودن آن است !
موضوع ها و مباحثی که میخواهید یادبگیرید اگر سخت و دشوار باشند، در واقع شما درحال استفاده از بهترین نوع یادگیری تان هستید؛
همانند زمانی که سنگین ترین وزنه را نسبت به وزنه های قبلی انتخاب میکنید، میدانید که سخت خواهد بود اما در عین حال این وزنه عضلات شما را بهتر می سازد تا وزنه های سبک تری که قبلا استفاده میکردید.
استفاده از این تکنیک ساده است : خودتان را مجبور کنید تا هرآنچه را که یادگرفتید، به خاطر بیاورید. میتوانید از فلش کارت استفاده کنید (کارت هایی که یک طرف آن سوال نوشته شده و طرف دیگر آن پاسخ آن) یا شیوه جدید نوت برداری  و یا هر روش دیگری که میدانید شما را مجبور خواهد کرد آنچه را یادگرفتید به خاطر بیاورید.



استراتژی شماره 2 : دنبال روان خوانی نباشید
زمانی که یک متن، مطلب، مقاله یا آموزشی را میخوانید و خواندن آن خیلی آسان است، در واقع شما روان خوانی را تجربه میکنید.
اصلا خوب نیست…
برای مثال؛ فرض کنید در فرودگاه منتظر پرواز تان هستید، بر روی تابلوی اعلانات میخوانید که شماره پرواز شما را A111 نوشته، خب شما خیلی خوشحال میشوید “A111 این که خیلی آسون بود … حتما یادم میمونه” و به کارهای شخصی تان مثل تلفن زدن به همکارتان، کتاب خواندن و … می پردازید.
اما زمانی که لازم دارید یادتان بیاید شماره پروازتان چند بود… سخت خواهد بود !
زیرا ذهن شما نسبت به آنچه به حافظه تان میخواستید بسپارید و تصور کردید اهمیتی ندارد، واکنش نشان داده و از ثبت کردنِ آن امتناع کرده…
استفاده از این تکنیک ساده است : هر زمانی خواستید چیزی به را به خاطر بسپارید، آنرا روان و آسان نکنید، بلکه مهم و به خاطر سپردن آنرا اضطراری کنید. در مثال قبل، شماره پرواز ساده بود؛ اگر شما در همان لحظه از خودتان می پرسیدید : شماره پرواز من چند بود؟ A111 … مشکل برطرف میشد.



استراتژی شماره #3 : چیزهای جدید را به چیزهای قدیم ربط دهید
یکی از قدرتمندترین استراتژی هایی که میتوانید خیلی خوب هرآنچه را که میخواهید یادبگیرید و برای همیشه به خاطر بسپارید.
هر زمانی اطلاعات و داده های جدیدی که میخوانید و میخواهید یادبگیرید را به داده های ثبت شده قبلی در ذهن تان ربط دهید، بعدا بهتر و سریع تر میتوانید آنچه را که میخواهید به خاطر بیاورید.
در اصل، هر زمانی که بخواهید یک شبکه اطلاعاتی جدید در ذهن تان ایجاد کنید، یک تهدید برای ذهن تان به حساب می آید… و این یعنی کار زیادی در پیش دارید !
این روش آسان است؛
کافیست آنچه را که میخواهید یادبگیرید، ابتدا از چیزهایی که ارتباط هرچند کمی به دانش قبلی تان داشته اند شروع کنید. اگر شما چیزی از قافیه پردازی بدانید، بهتر میتوانید شعرهای قافیه دار را به خاطر بسپارید.



استراتژی شماره#4 : انعکاس، انعکاس، انعکاس
قدرتمندترین استراتژی از این 4 استراتژی : عکس العمل نشان دهید !
دانشجویان دانشگاه هاروارد تحقیق جالبی انجام دادند؛ آنها آمار گرفتند، کارمندانی که گزارش کارهایشان را در انتهای روز کاری به بخش پشتیبانی اعلام میکردند، 22% کارایی بهتری نسبت به کارمندان دیگر داشتند.
استفاده از این تکنیک فوق العاده آسان است :
هر زمانی که هرچیز جدیدی خواندید و فهمیدید، برای یادگیری و به خاطر سپردن آن، کافیست نسبت به یادگرفته تان عکس العمل نشان دهید. برای مثال : خلاصه نویسی کنید، آنها را با شکل رسم کنید، بلافاصله از آنها استفاده کنید